Cultuur, 2 rotsen en Etna wijn.

17 mei 2015 - Passopisciaro, Italië

Gisteren reden we langs de tempel vallei bij Agrigento. Volgens de boekjes een 'must see' op Sicilië. En inderdaad, het was mooi, vooral als je je bedenkt dat de Grieken dit in de 5e eeuw v. Chr. er al neer hebben gezet. Grieken waren zeker niet gek. Ze hadden niet alleen verstand van bouwen maar ook van water. Door een sterk staaltje watermanagement hebben ze in een soort kloof naast de tempels een giardino weten te creëren met de meest fantastische beplanting. Amandelbomen, olijven, citroenen, bananen, mandarijnen, grapefruit, mango, sinaasappel, mispel, artichok enz. Geweldig om daar tussen te lopen!

We rijden door naar camping Due Rocche. Wat een verschil met Torre Salsa! Ook hier is niet alles even schoon en heel maar de gastvrijheid en gezellige sfeer zijn overweldigend. Er zijn hier veel vaste staplaatsen en die worden met de gebruikelijke Zuid Italiaanse rommeligheid volledig dichtbebouwd. Geweldig om te zien hoe ze alle gemakken op een paar vierkante meter Italië kwijt kunnen.
Op het strand spreken we een aantal kinderen die vol ongeloof toekijken hoe Cani een stok uit de woeste golven haalt. Echt een kadootje, zo'n gezellig gesprek! Ciao ragazzi!

Vanmorgen ging de reis weer verder, op naar de Etna. Nog even boodschappen doen bij zo'n gigantische centro commerciale samen met de rest van Catania.
De agriturismo is mooi, zelfs in de regen, che peccato.
Wij verheugen ons op een heerlijk diner vanavond met wijn van Etna grond!

1. Erik gerth:
    17 mei 2015