Pompei

3 juni 2015 - Pompei, Italië

Gisteren kwamen wij aan in Pompei, op camping Spartacus, geen originele naam, wel efficiënt. Een kleine camping met kleine plaatsen, een zeer vriendelijke ontvangst, recht tegenover de ingang van de Scavi di Pompei en op steenworp afstand van het treinstation. Als je dan uit de hartelijke, relaxte sfeer komt van een agriturismo midden in het dunbevolkte Basilicata is dit even wennen. Tientallen busladingen vol toeristen, toeterende auto's, scooters en kramen vol sieraden, koelkast magneten, boeken en andere zooi zijn hier aan de orde van de dag. Geen wonder, de Scavi trekken elk jaar 2,5 miljoen bezoekers...

Dus, met een weersvoorspelling van 27C , begonnen we vanmorgen maar vroeg. Pompei was duidelijk een welvarende stad, groot, brede straten vol winkels en vertier, een amfitheater en een gewoon theater met een grote en kleine 'zaal'. De huizen van de rijken zitten vol mozaïeken vloeren, muurschilderingen en patio's met zuilen en fonteinen. Echter de meeste indruk maken de mensen. Velen zijn er gevlucht. Van de duizenden doden is slechts een fractie teruggevonden, de rest is verbrand door kokend hete as, lava en gas...
In 1858 heeft hr. Fiorelli de stad verdeeld in regio's om de opgravingen en studies te vereenvoudigen. Hij heeft ook de techniek geïntroduceerd waarmee de holtes van de slachtoffers worden gevuld met een soort gips. Daardoor kunnen we nu zien in welke (krampachtige) houding zij lagen. Deze techniek wordt nog steeds gebruikt want 2/5 deel van de stad is nog steeds onzichtbaar.

Zeer indrukwekkend dus allemaal en een echte aanrader als je eens in de buurt bent!